Ons devies vanuit 2019 voor 2020
Het jaar 2019 was in vele opzichten een bewogen jaar. Ik ben niet zo van de hypewoorden, maar als organisatie die opereert in het hart van nieuwe technologie, word je elke dag geconfronteerd met Industry 4.0.
Inmiddels is vrijwel iedereen bekend met de term Industry 4.0, maar toch nog een ver-van-je-bed-show. We zien dat organisaties Industry 4.0 kennen en erkennen, maar niet herkennen dat de verandering al onder hun neus plaatsvindt.
Een van de meest opvallende kenmerken van alle industriële revoluties, is dat de cycli steeds korter worden. En wij als Made ondervinden dat nu zelf enorm. Als we naar 2019 kijken, dan zien we hoe razendsnel de technologie nu evolueert. Het gaat echt ongelooflijk snel nu en het gebeurt echt onder onze neus.
Autonoom rijden
Een mooi voorbeeld is autonoom rijden. Een hot topic ook en in december 2019 is er ook een record geboekt met de verkoop van de Tesla 3. We hebben vandaag de dag niveau 4 (van de 6) bereikt van het autonome rijden.
Hoewel niveau 4 over het algemeen beschouwd wordt als geheel autonoom, is dat het eigenlijk niet. Dit roept ook veel discussies op, maar dat is nu van minder belang. Wat nu belangrijk is, is dat bij niveau het in specifieke situaties nog steeds nodig is dat de bestuurder ingrijpt. In tegenstelling tot niveau 3 heeft de bestuurder veel meer tijd, maar bij specifieke en/of complexe situaties kan het voorkomen dat de bestuurder de controle over moet nemen. Om deze reden moet je als bestuurder ook nog steeds je aandacht erbij houden.
Het echte autonome rijden is waar er absoluut geen ingrijpen meer noodzakelijk is en waarbij eigenlijk het stuur bijna overbodig is. Binnen dit onderwerp hebben we zelf het nodige onderzocht en gesproken met specialisten. Het is een dusdanig complex vraagstuk met zoveel factoren dat het lastig te bepalen is, wanneer 100% autonoom rijden nu echt mogelijk is. Dit vooral ook omdat niet alleen de auto’s moeten evolueren, maar ook beleid, infrastructuur en de verdere ontwikkelingen op het gebied van cognitieve robotica. Het is dus nog een lange weg. We horen af en toe specialisten roepen dat 100% autonoom rijden wellicht mogelijk wordt rond 2050.
Laten we nu aannemen dat het in 2050 echt mogelijk is om 100% autonoom auto te rijden. Mensen en organisaties hebben dan vaak de tendens om uit te checken met de gedachte: “tegen die tijd zien we wel weer.”. Maar, veel mensen vergeten vaak dat in de 30 jaar tussen nu en 2050, elke dag er iets verandert. En die veranderingen hebben een gigantische impact op onze samenleving, manier van werken, organisaties en manier van dienst verlenen. Hierbij hebben we het niet eens over de factor dat we voorspellingen maken op basis van kennis en technologie die we nu op dit moment hebben en kennen. Een bekende factor die wij als organisatie altijd moeten meenemen ook in onze foresights en plannen.
Meer problemen dan oplossingen
Kijken wij nu naar 2019, dan zien we dat deze dagelijkse veranderingen zich steeds sneller opvolgen. Maar, werkelijk in een ongezien rap tempo. Wij zien als organisatie dat dit in deze fase meer problemen en uitdagingen met zich meebrengt, dan echte lange-termijn-oplossingen voor branches en organisaties. We zien dat organisaties, vooral grote traditionele organisaties hierdoor enorm veel moeite hebben met het vinden van de juiste focus, propositie en daardoor uiteindelijk niet de benodigde transformatie kunnen maken. Organisaties onderkennen en voelen nu het belang van data, artificial intelligence, een goede digitale waardepropositie. Maar, met alle snelle veranderingen, keuzes en trends, weten organisaties niet altijd de juiste keuzes te maken.
Om dit laatste te ondersteunen zie je in 2019 ook de gevolgen van deze veranderingen. Amazon komt naar Nederland, Blokker die al jaren loopt te zwemmen heeft een verlies geboekt van 234 miljoen en Hudson’s Bay stopt in Nederland. We hebben zelfs een voorspelling gelezen dat Wehkamp zijn online deuren sluit in 2020. Het kan quasi-professionele-clickbait zijn, maar met alle veranderingen mag hier niet zomaar om gelachen worden. Nu hebben wij zelf de oud-CTO van Wehkamp gesproken enkele maanden terug en zijn we stiekem erg benieuwd naar zijn reactie en visie hierop. Stel je toch eens voor…
Het devies voor 2020
Enfin, voor ons eerlijk gezegd is het een bijzonder goede tijd, want met de juiste CTO’s, de visionaire CEO’s en de juiste specialisten, kan je in deze tijd juist dan grote stappen maken. Immers, in het land der blinden is één oog koning nietwaar? Het devies vanuit 2019 naar 2020 voor alle organisaties vanuit Made is dat wat vroeger fantasie was, morgen nu de werkelijkheid is en als je niet oplet, je nachtmerrie. Houd goed de trends binnen je markt in de gaten en laat je goed informeren. Zorg dat je op tijd klaar bent voor de toekomst. Als je in 2020 meteen begint met het goed investeren in de toekomst, dan is de kans groot dat jij straks vooraan loopt. Mits, dit uiteraard je ambitie is.
Wij kijken in ieder geval met veel smart uit naar het verloop van 2020. Wij verwachten een spannend jaar vol met technologische vooruitgang en organisaties die (maatschappelijk) echt verschil gaan maken. Wij doen er alles aan om onderdeel te zijn van deze movement en dat samen met jullie te doen.
Een gelukkig en voorspoedig 2020.